Ontdek hoe Tom smaken omtovert tot herinneringen

Wanneer IJs meer is dan IJs

Als ik acht ijscoupes op de toonbank heb staan en een klant vertelt me hoe aantrekkelijk het eruitziet. En als ik die coupes even later allemaal leeg terugkrijg met als reactie: ik heb nog nooit zo’n lekker ijsje gegeten.

Dat vind ik echt een compliment.

Het verhaal achter Tom’s IJs

De IJsmaker

Het proces

De IJsmachine

Het ‘afdraaien’ van ijs is de laatste stap in het productieproces. Dit gebeurt in een grote ijsmachine. Ik gebruik zelf een bokvriezer uit Italië. Deze machines zijn geproduceerd in de jaren zeventig en maken, zelfs na meer dan vijftig jaar, nog steeds perfect ijs. Persoonlijk zijn dit mijn favoriete machines: met een grote spatel wordt het ijs handmatig uit de machine geschept. Erg arbeidsintensief dus!

Maar de modernere machines laten je meer ijs tegelijk produceren en sneller werken. De ene ijsbereider zweert bij zijn moderne machine, de ander houdt het liever traditioneel. Beide machines zijn uitstekend in staat om het lekkerste ijs te maken. En ik zweer erbij dat de traditionele machines het allerbeste stracciatella-, malaga- of hazelnotenijs maken. 😉