
IJs maken kan iedereen, maar voor even de tijd vergeten als je op ons terras geniet van een smaakvolle sensatie vraagt om passie en uren aan toewijding. Een ijsje eten bij Tom’s IJs is daarom geen vluchtig tussendoortje, maar een uitje.
Als 15-jarige jongen wilde Tom graag een eigen bedrijf beginnen en ijs vond hij een lekker en bijzonder product. Onder het mom ‘als je iets doet, moet je het goed doen’ importeerde hij een ijsfiets uit Engeland, een vriezer uit Portugal en kocht hij bij een ijsmaker uit België een speciale machine uit 1969.
Met de recepten die hij erbij kreeg, ging Tom aan de slag. Niet veel later, op een zomerse dag, reed hij voor het eerst met zijn ijsfiets met vier smaken naar het strand in zijn woonplaats Sint-Annaland. Mensen konden kiezen uit vanille, aardbei, mokka en stracciatella. Binnen no time was hij uitverkocht.
Al snel kwam er een tweede ijsfiets, waar Toms zus mee ging rijden door de straten van het dorp en niet veel later ging hij ook ijs maken voor feesten en partijen. Intussen heeft Tom zijn eigen ijssalon in Bruinisse. In zijn succes blijft voor Tom één ding altijd centraal staan: hoe maak ik mijn ijsjes nog beter?

Bij Tom’s IJs stellen we kwaliteit boven kwantiteit. Door een ijsje te maken dat lekker schept, niet te vet en goed op smaak is, geven we jou wat jij verdient of waar jij al uren naar snakt: een ultiem genotmoment in de zon op ons terras waarbij je de tijd voor heel even vergeet. Het is onze missie om jou van het allerlekkerste, meest ambachtelijke ijsje te laten genieten.
Als je vanille kiest, kies je de lekkerste vanille die er is, gemaakt van verse vanillestokjes uit Indonesië. Als je pistache kiest, kies je de lekkerste pistache die er is, gemaakt van pistachenoten uit Sicilië. Als je bij ons een ijsje eet, kies je voor een product dat met passie is bereid en waarover met liefde is nagedacht.
Nieuwsgierig geworden? Ook zo’n uniek moment beleven? Kom dan eens langs bij onze ijssalon in Bruinisse. Laat je verrassen door de unieke ijssmaken in de vitrine en kies jouw favoriet.
Als ik acht ijscoupes op de toonbank heb staan en een klant vertelt me hoe aantrekkelijk het eruitziet. En als ik die coupes even later allemaal leeg terugkrijg met als reactie: ik heb nog nooit zo’n lekker ijsje gegeten.
Dat vind ik echt een compliment.

Mijn leven met ijs
IJsmaker zijn is een fantastisch beroep. Je mag al het ijs zelf maken vanaf het begin, nieuwe smaken bedenken, blije mensen bedienen en niet te vergeten het ijs ook proeven! Vooral dat laatste doe ik natuurlijk graag, maar waar ik vooral voldoening uit haal, is als mijn klanten een nieuwe smaak proeven en het een succes is. Het mooiste is dat je met iets simpels als ijs zoveel mensen een geluksmomentje kunt geven.
Even over dat ijs maken: dat doen we helemaal zelf. Dat begint ’s morgens al. Ik haal verse melk van de boer; deze melk is een stuk voller dan de melk uit de supermarkt. En onbewerkt: alle eiwitten, mineralen en vetten zitten nog in de melk. Als ik deze melk een tijdje zou laten staan, zou het vet naar boven drijven, en dit kun je afromen voor bijvoorbeeld de lekkerste slagroom.
De melk gaat in een grote machine die we de pasteurisatieketel noemen. Vervolgens verhitten we deze tot 85°C om alle bacteriën te doden. We voegen in dit proces suikers, melkpoeder, bindmiddel en slagroom toe. In de machine zit een roerwerk dat alle grondstoffen mengt en de massa in beweging houdt. Nadat de mix 85°C heeft bereikt, koelen we deze zo snel mogelijk terug naar 4°C en laten we het een nachtje rijpen, zodat de ingrediënten beter tot smaak komen.
De volgende ochtend tap ik de mix af en voeg ik bijvoorbeeld voor vanille-ijs vanillestokjes uit Indonesië toe. Voor pistache-ijs gebruik ik noten uit Sicilië die tot een pasta zijn gemalen. Puur notenpasta, dus zonder suikers! De geur alleen al van verse vanille of gemalen pistache is een sensatie. Dit wordt met een mixer gemengd tot één massa.
Het ‘afdraaien’ van ijs is de laatste stap in het productieproces. Dit gebeurt in een grote ijsmachine. Ik gebruik zelf een bokvriezer uit Italië. Deze machines zijn geproduceerd in de jaren zeventig en maken, zelfs na meer dan vijftig jaar, nog steeds perfect ijs. Persoonlijk zijn dit mijn favoriete machines: met een grote spatel wordt het ijs handmatig uit de machine geschept. Erg arbeidsintensief dus!
Maar de modernere machines laten je meer ijs tegelijk produceren en sneller werken. De ene ijsbereider zweert bij zijn moderne machine, de ander houdt het liever traditioneel. Beide machines zijn uitstekend in staat om het lekkerste ijs te maken. En ik zweer erbij dat de traditionele machines het allerbeste stracciatella-, malaga- of hazelnotenijs maken. 😉